Robotyzacja usług bankowych. Czy to możliwe?

Chyba każdy zdaje sobie doskonale sprawę z tego, że robotyzacja trwa w wielu gałęziach produkcji. To, że roboty używane są w produkcji artykułów spożywczych czy do pakowania gotowych produktów w różnych branżach, w zasadzie nikogo nie dziwi. Roboty wiele ułatwiają – z ich użyciem cały proces staje sie szybszy, a przy tym o wiele bardziej precyzyjny. To jeden z głównych argumentów za robotyzacją.

Roboty są wykorzystywane w coraz to nowszych sektorach. Automatyzacja procesów od dawna trwa także w bankowości. Zastosowanie automatyzacji pozwala na szybsze, bardziej efektywne obsługiwanie klientów. Oczywiście w przypadku usług bankowych nie mamy do czynienia z fizycznym robotem, który wykonuje konkretną czynność, a raczej z programami komputerowymi. To nowoczesne narzędzia, z pomocą których możliwa jest automatyzacja w ramach kilku systemów, przez co systemy te można o wiele łatwiej wykorzystać.

Robotyzacja w bankowości ma przyszłość. Łatwo to wytłumaczyć. Pamiętajmy o tym, że w procesach bankowych bardzo ważna jest dokładność. Wykorzystanie automatyzacji pozwala zoptymalizować pracę banku, procesy przeliczania przebiegają szybciej, dokładniej. Ryzyko błędu jest o wiele niższe niż gdyby poszczególne procesy przeprowadzane były przez ludzi. Coraz częściej mówi się także o wykorzystaniu sztucznej inteligencji w bankowości.

Tutaj na przeszkodzie robotyzacji stoi w dużej mierze niechęć potencjalnych klientów banków. Z badania przeprowadzonego w czerwcu 2017 przez HSBC na 12 000 konsumentach wynika jasno, że o ile badani są w stanie wyobrazić sobie robota przeprowadzającego skomplikowaną operację medyczną, o tyle nie są w stanie całkiem zaufać sztucznej inteligencji, gdy w grę wchodzą ich oszczędności.

Wg Charliego Nunna, dyrektora zarządzającego inwestycjami HSBC, konieczna jest intensywna praca nad budową świadomości na temat funkcjonalności, przydatności robotów w bankowości. W ten sposób możliwe jest zwiększenie zaufania do robotów pełniących funkcje doradców finansowych oraz innych usług w sektorze finansowym, które bazują na sztucznej inteligencji.