Robotyzacja i automatyzacja – aktualne oceny na rynku

Nie da się zaprzeczyć, że rozwiązania z zakresu robotyzacji i automatyzacji cieszą się coraz większym zainteresowaniem na rynku. Z badań opublikowanych przez firmę doradczą Deloitte wynika, że aż o 18% wzrosła liczba organizacji, które zaczęły wykorzystywać nowoczesne roboty do automatyzacji procesów. Chyba każdy przyzna, że to bardzo dobry wynik!

Warto w tym miejscu podkreślić, że to już czwarte badanie przeprowadzone przez firmę Deloitte w ramach Global Robotics Survey. Tym razem w badaniu wzięło udział 530 liderów biznesu reprezentujących organizacje z różnych sektorów gospodarczych. Łączny przychód reprezentowanych organizacji wynosi 3,5 biliona USD.

Jak właściwie są oceniane robotyzacja i automatyzacja przez te podmioty? Okazuje się, że 90% przedsiębiorstw, które zdecydowały się na wdrożenie robotów, jest zdania, że nowe technologie znacznie poprawiły efektywność procesów w przedsiębiorstwie. To bardzo istotne, bo efektywność przekłada się na sukces finansowy przedsiębiorstwa. A to jeszcze nie wszystko. Ponad 90% ankietowanych zadeklarowało, że nowoczesne roboty pozytywnie wpłynęły także na działalność zgodną z aktualnymi przepisami. A co więcej, wdrożenie robotów pozwoliło na zminimalizowanie kosztów pracy – tę zaletę robotyzacji dostrzegło ponad 80% ankietowanych.

Dlaczego właściwie firmy decydują się na wdrażanie rozwiązań z zakresu robotyzacji? Także w tym względzie doszło do pewnych istotnych zmian. Jeszcze jakieś dwa lata temu ankietowani podkreślali, że zdecydowali się na robotyzację ze względu na możliwość obniżenia kosztów pracy. Obecnie sytuacja wygląd zupełnie inaczej. Jak deklaruje kadra kierownicza argumentami za robotyzacją w firmie są:

  • wyższa produktywność;
  • podniesienie jakości obsługi klienta;
  • automatyzacja na szerszą skalę.

Jak widać, coraz więcej podmiotów dostrzega niezaprzeczalne zalety automatyzacji procesów. Przede wszystkim można podnieść wydajność, poza tym eliminuje się ryzyko błędów. Z kolei wyższa dokładność oraz terminowość przekładają się na o wiele lepszą jakość obsługi klienta.