Robotyzacja – szansa dla małych i średnich firm

O robotyzacji najczęściej mówi sie w kontekście dużych przedsiębiorstw, które dysponują środkami na wprowadzenie nowinek technologicznych. Tymczasem okazuje się, że wprowadzenie robotów w procesy produkcyjne może być znakomitym rozwiązaniem także dla firm małych i średnich. Łatwo można ten fakt wytłumaczyć. Automatyzacja procesów może przełożyć się na podniesienie wydajności i tym samym szybszy rozwój przedsiębiorstwa.

Dlaczego także przedsiębiorstwa z sektora MŚP powinny zainteresować się robotyzacją i rozwiązaniami z tego zakresu? Nie da się zaprzeczyć, że globalna gospodarka stawia coraz to nowsze wyzwania przed przedsiębiorstwami – także i tymi mniejszymi. Jeszcze do niedawna takie firmy mogły skoncentrować się na działalności lokalnej. Obecnie to już za mało, aby odnieść sukces.

Kiedy mowa o robotyzacji, najczęściej myślimy w pierwszym momencie o procesach produkcyjnych. A tymczasem przy zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań jak najbardziej możliwe jest zautomatyzowanie także i szeroko pojętych prac biurowych, a także i obsługi klienta. Akurat tego rodzaju rozwiązania są dostępne dla każdej firmy, niezależnie od tego, jaka jest jej wielkość.

Warto poruszyć też kwestię kosztów. Jeszcze kilka lat termu wprowadzenie rozwiązań z zakresu robotyzacji, które zresztą nie były też tak elastyczne jak obecnie, było bardzo kosztowne. Dla firm małych i średnich w wielu przypadkach po prostu zbyt drogie. Obecnie sytuacja ta zupełnie się zmieniła. Zarówno programowanie, jak i instalacja nowoczesnych robotów jest łatwiejsza i tańsza niż jeszcze przed kilkoma laty. To kolejny argument za robotyzacją także w sektorze MŚP, który przy podejmowaniu decyzji kieruje się zwykle spodziewanym zwrotem z inwestycji.

Istotne jest, że obecnie można właściwie bez większych ograniczeń dostosować rozwiązania z zakresu robotyzacji i automatyzacji do potrzeb konkretnej firmy. Tym samym można zainwestować w roboty, które pozwolą na podniesienie wydajności produkcji, ograniczenie strat i zwiększenie zysków firmy. To pierwszy krok do dalszej ekspansji rynkowej dla MŚP.